Ostatnim zabytkowym zwierciadłem przeznaczonym do konserwacji w ramach przyznanego stypendium MKIDN jest lustro typu weneckiego ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Ten obiekt najbogatszy, a jednocześnie wyjątkowo zniszczony z ogromną liczbą szklanych ubytków, stanowił wyzwanie ze względu na konieczność zrekonstruowania wielu przestrzennych elementów szklanych ramy lustra.
Lustro typu weneckiego ze zbiorów Muzeum Narodowego we
Wrocławiu. Lustro pochodzi najprawdopodobniej
z Francji,z początku XIX wieku, na takie stwierdzenie pozwalają odkryte
w trakcie konserwacji podkłady papierowe w postaci gazet z tego okresu tj. 1801
r.
Lustro
bogato
zdobione z ośmiokątną przestrzenną ramą. Rama wykonana została z elementów płaskich szkła bezbarwnego ozdobionego rytowaną dekoracją. Na każdej z szybek umieszczono kompozycję florystyczną – wić roślinną z kwiatami, od rewersu podlano amalgamatem rtęci, który podbija efekt zdobienia.
Te
próby zakończyły się oczekiwanym efektem i pozwoliły zrekonstruować powtarzalne
elementy szklanej ramy. Wytopione dekory szklane były bazą, należało poddać je
obróbce szklarskiej polegającej na szlifowaniu i polerowaniu, szczególnie przy
kwiatkach, które są wyjątkowo przestrzenne. Jednocześnie należało dobrać kolory
jak najbardziej zbliżone do zachowanych świadków. Ostatecznie podjęto decyzję,
by kolor nanosić na zimno farbami akrylowymi, ten zabieg pozwalał możliwie
najwierniej dobrać kolor.


zdobione z ośmiokątną przestrzenną ramą. Rama wykonana została z elementów płaskich szkła bezbarwnego ozdobionego rytowaną dekoracją. Na każdej z szybek umieszczono kompozycję florystyczną – wić roślinną z kwiatami, od rewersu podlano amalgamatem rtęci, który podbija efekt zdobienia.
Przestrzenność
lustra została osiągnięta poprzez piętrowe ułożenie szklanych elementów ozdobnych.
Ich piętrowość wynika z konieczności maskowania krawędzi styku szybek
rytowanych
w
miejscach załamywania się ramy. Długie proste odcinki krawędzi przykryto od
strony zewnętrznej ramy wiązkami spiralnie skręconych pręcików szklanych w
trzech kolorach: żółtym, różowym. Od strony wewnętrznej ramy w bliskości
zwierciadła zasadniczego krawędzie szybek rytowanych przykryto wiązkami dwóch
pręcików w kolorach: żółtym i różowym.
W
ośmiu narożnikach ramy zastosowano maskujące elementy, których zadaniem było
przykrycie zejścia się szybek i pręcików.
Osiągnięto to poprzez nałożenie
karbowanych wstęg w kolorze miodowo żółtym. Miejsce montażu wstęg zamaskowano
poprzez nałożenie piętrowej rozetki w formie kwiatka o różowym kolorze,
przykręconej odpowiednią śrubą, której łepek zakończony został ozdobnym
przeźroczystym koralikiem. Wszystkie te elementy: pręciki, wstęgi oraz rozetki
zostały wykonane w technice....
Przestrzenność
zdobienia ramy oraz kolor szkieł zastosowanych barwionych w masie czyni całe
zwierciadło wyjątkowo dekoracyjnym, efekt ten potęgowany był odbiciami w
zasadniczej tafli lustrzanej.
Całość,
czyli zdobienia ramy oraz tafla zasadnicza osadzona została na podkładzie
drewnianym, który stanowił konstrukcję oraz umożliwił montaż wszystkich
elementów. Jak każde lustro z tego okresu rama posiada specjalne nóżki w formie
kuleczek, który pozwalają przechowywać lustro w pozycji pionowej
Między
drewnianą ramą a szklaną znalazły się zabezpieczające podlewkę amalgamatową podkłady papierowe z
ówczesnych gazet.
Lustro
ma wymiary: 80 x 62 cm;
II.
STAN ZACHOWANIA
Obiekt
zachowany źle. Przede wszystkim brakowało zasadniczej - środkowej tafli lustra.
Konstrukcja lustra w postaci podkładu drewnianego rozchwiana, zarażona
drewnojadami, z ubytkami, zakurzona. Wskutek przechowywania w warunkach dużej
wilgotności rozszerzyły się przestrzenie pomiędzy elementami podkładu.
Szklane
płytki z rytowanym wzorem florystycznym
były bardzo zakurzone, generalnie w złym stanie. Kilka ubytków w tym
największy to szybka nr 8.
Podlewka amalgamatowo-rtęciowa tych
szkieł była bardzo źle zachowana, liczne
czarne plamy wskazujące na ten stan.
Wszystkie
ozdobne elementy lustra rozchwiane, poluzowane wiele pobitych lub z
pęknięciami, na pierwszy rzut oka widać było duże braki.
Zanim
zabytkowa rama lustra trafiła do pracowni, dzięki właścicielowi obiektu
przekazano do pracowni luźne szklane dekory czyli pręciki,wstęgę oraz kwiatek
po to by znaleźć metodę rekonstrukcji tych elementów.
Prace
te rozpoczęto w lipcu 2015 roku. Zrobiona została szczegółowa dokumentacja
rysunkowa na podstawie, której wykonane zostały formy do topienia szkła.
Wykonano liczne próby zmieniając kształty form oraz gatunek szła. Niestety
liczne próby topienia szkła na formach nie przynosiły oczekiwanych rezultatów.
W wyniku tych prób ostatecznie wytypowano szkło z którego należało wykonać
rekonstrukcję tj. szklo amerykańskiego producenta Bulls. Kolejnym etapem było
wykonanie prób metodą pate de verre. Jest to stara metoda szklarska z
wykorzystaniem tzw. traconej formy.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz